Pojęcie pozycjonowania stron internetowych
Eksperci z firmy Eactive w tym wpisie, twierdzą, że pozycjonowanie stron internetowych to pojęcie szersze, a SEO wchodzi w jego strukturę. Pozycjonowanie jest procesem obejmującym wszelkie działania pozwalające danej stronie osiągnąć, a następnie utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwań po wpisaniu konkretnej frazy. Nawet najlepiej przeprowadzona optymalizacja wymaga wzmocnienia i ustabilizowania w celu uzyskania długofalowych, a nie jedynie krótkotrwałych rezultatów. I tutaj niezbędne okazuje się właśnie pozycjonowanie. Poza SEO trzeba będzie sięgnąć w tym zakresie m.in. po link building, content marketing oraz analitykę internetową. Wszystkie wymienione pojęcia to elementy składowe pozycjonowania. Więcej na ten temat w wpisie: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/.
SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki
SEO (ang. Search Engine Optimization) to inaczej optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. SEO obejmuje zatem działania w zakresie witryny internetowej, którym to stawia się jeden wspólny cel - osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, dla konkretnych słów kluczowych. Chodzi zatem o to, aby dostosować stronę internetową pod wyszukiwarki w taki sposób, aby strona była zauważalna i odpowiednio przez nie postrzegana, a w konsekwencji osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań.
Najistotniejsze działania w obszarze SEO, jakie podejmują liderzy rankingów najlepiej widocznych serwisów marketingowych w polskim Google - eactive.pl, to m.in.:
- zmiany w treści strony oparte na wprowadzaniu w jej strukturę słów kluczowych (to właśnie owe frazy pozwolą odnaleźć użytkownikowi daną stronę podczas poszukiwania konkretnego produktu, czy usługi);
- zmiany w kodzie witryny (co umożliwia m.in. szybsze ładowanie się witryny);
- zmiany w profilu linków przychodzących.
Niezwykle ważną kwestią jest, by optymalizacja treści, jaka znajduje się na stronie, przebiegała równocześnie z optymalizacją techniczną. Treści zawierającej słowa kluczowe, podzielonej na akapity, posiadającej zhierarchizowane nagłówki, linkowanie wewnętrzne oraz wyróżnione treści istotne (pogrubienia, kursywy) powinny więc towarzyszyć konkretne rozwiązania techniczne, w tym:
- kompresja kodu witryny,
- poprawa szybkości ładowania strony (PageSpeed),
- responsywność witryny,
- zoptymalizowane meta-dane oraz adresy URL.
O ile wyniki optymalizacji treści na stronie będą widoczne dla użytkownika, o tyle kwestie modyfikujące strukturę strony często pozostaną dla niego bezpośrednio niezauważalne. Witryna będzie jednak lepiej oceniana przez roboty wyszukiwarki.
Sprawdźmy różnice
SEO i pozycjonowanie to pojęcia różne, jednak działaniom w ich ramach przyświeca ten sam cel. Śmiało można stwierdzić, że pozycjonowanie bez SEO nie miałoby sensu (SEO to zatem absolutna podstawa i pewnego rodzaju punkt wyjścia), jednak nawet najlepiej przeprowadzone SEO nie przyniesie zadowalających, długofalowych efektów bez wykorzystania wszystkich metod pozycjonowania.