Czym jest marketing medyczny?
Marketing medyczny polega na promocji oraz zwiększaniu świadomości pacjentów i przedstawicieli personelu medycznego na temat określonych produktów oraz usług medycznych. Służy pozycjonowaniu marek i ofert, budowaniu świadomości wśród odbiorców docelowych oraz kreowaniu zainteresowania ofertą, co w efekcie sprzyja zwiększeniu sprzedaży. W zakresie marketingu medycznego można wyróżnić jego trzy podtypy. Są to:
- marketing produktów medycznych, koncentrujący się na sprzedaży produktów przeznaczonych do leczenia, poprawy zdrowia i wspierania komfortu życiowego, takich jak specjalistyczny sprzęt medyczny i rehabilitacyjny,
- marketing farmaceutyczny, który ma na celu zwiększenie sprzedaży leków,
- marketing usług medycznych, skupiający się na promowaniu badań, zabiegów i metod leczenia.
Wpływ marketingu medycznego wizerunek i widoczność placówki ochrony zdrowia
Marketing medyczny wpływa na wizerunek i widoczność placówki ochrony zdrowia. Prowadzone w jego ramach działania służą bowiem przyciągnięciu uwagi pacjentów i zainteresowaniu ich konkretną ofertą. Dobrze zaplanowana kampania marketingowa usług medycznych umożliwia zbudowanie pozytywnego wizerunku placówki ochrony zdrowia, sprzyja wyróżnieniu się na tle konkurencji i w efekcie prowadzi do zwiększenia liczby pacjentów, którzy wybierają jej usługi.
Jak wygląda budowanie zaufania wobec placówki medycznej przez marketing treści?
Marketing treści to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingowych wykorzystywanych przez placówki ochrony zdrowia do promocji oferowanych przez siebie usług. Pozwala na organiczne budowanie zasięgów i zwiększanie widoczności marki. Publikowane artykuły, poradniki i teksty blogowe o tematyce zdrowotnej nie promują bezpośrednio usług, lecz są w stanie skutecznie zwiększyć świadomość i zaufanie wśród obecnych i potencjalnych pacjentów. Poprzez tworzenie wartościowych, edukacyjnych treści placówka ochrony zdrowia jest w stanie dzielić się z odbiorcami ekspercką wiedzą i budować swoją pozycję autorytetu w danej dziedzinie, co w znacznym stopniu wpływa na decyzje pacjentów o wyborze oferty leczenia.
Elementy marketingu usług medycznych
W zakres marketingu usług medycznych wchodzą takie elementy, jak pozycjonowanie stron internetowych pod kątem SEO, kampanie Google Ads i reklamy w mediach społecznościowych oraz ekspozycja pozytywnych opinii dotychczasowych pacjentów.
SEO
SEO zwiększa widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja strony placówki medycznej pod tym kątem jest więc kluczowa, aby była ona łatwa do znalezienia przez potencjalnych pacjentów. Treści zoptymalizowane w zakresie SEO powinny zawierać słowa kluczowe związane ze specjalizacją medyczną danej placówki ochrony zdrowia, frazy lokalne, a także najczęściej zadawane przez pacjentów pytania.
Kampanie Google Ads i reklama w mediach społecznościowych
Kampanie Google Ads i reklama w mediach społecznościowych to ważny element marketingu usług medycznych. Zwiększają one bowiem zasięg prowadzonych działań marketingowych i umożliwiają dotarcie do większego grona potencjalnych pacjentów. Aby kampania reklamowa w mediach społecznościowych była skuteczna, należy pamiętać o wyborze platform wykorzystywanych przez wcześniej zdefiniowaną grupę docelową. Dodatkowo trzeba mieć także na uwadze fakt, iż reklama w branży medycznej podlega ścisłym regulacjom prawnym. Wszelkie prowadzone działania marketingowe muszą być zgodne z przepisami ustaw o reklamie, o zawodach medycznych, o działalności medycznej oraz o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, cechować się prawdziwością i przejrzystością, jak również nie wprowadzać odbiorców w błąd.
Opinie pacjentów
W marketingu usług medycznych często wykorzystywane są opinie dotychczasowych pacjentów placówki ochrony zdrowia. Ekspozycja pochlebnych komentarzy na temat udzielanych świadczeń i kompetencji personelu medycznego skłania nowych pacjentów do wyboru oferty danej placówki.
Rola strony internetowej w komunikacji oferty placówki ochrony zdrowia
Strona internetowa placówki ochrony zdrowia powinna komunikować jej ofertę w sposób przejrzysty i zrozumiały dla potencjalnych pacjentów. Zamieszczone na niej treści nie mogą wyolbrzymiać skuteczności oferowanych usług i zabiegów, ani w żaden sposób wprowadzać odbiorcy w błąd. Zarówno oferta placówki ochrony zdrowia, jak i kwalifikacje zatrudnianego przez nią personelu medycznego muszą być więc opisane w sposób rzetelny i zgodny z rzeczywistością.
Działaniem marketingowym, które pozwala zwiększyć widoczność placówki ochrony zdrowia i sprawia, że pacjenci darzą ją większym zaufaniem, jest również inwestowanie w kampanie edukacyjne i promowanie zdrowia publicznego.